OM OSS

I Sverige ingår Vespa from januari 2010 i SPG
(Svenska Piaggiogruppen)

Svenska Piaggiogruppen
E-mail: info@spgmotor.se

Rinaldo Piaggio grundade som 20-åring företaget Piaggio år 1884. Företaget som var baserat i Genoa tillverkade från början lokomotiv mm. Efter några år började man även att tillverka järnvägsvagnar, bussar och transportbilar.

Under första världskriget skapade företaget även flygplan. År 1917 bestämde sig Piaggio för att utöka sin verksamhet genom att köpa en ny fabrik i Pisa. Det dröjde inte mer än fyra år från man expanderade och byggde en ny anläggning i Pontedera. Det var här Vespa (idag världskänt) sedermera skulle komma att startas. Tyvärr ödelades i stort sett hela fabriken under krigets bombräder men Enrico Piaggio, Rinaldos son, byggde envist upp både fabrik och verksamhet igen. 

Efter kriget ville Enrico Piaggio bygga en motorcykel med lågt pris som skulle kunna attrahera och vara tillgänglig för alla typer av människor. För att nå sitt mål designade han en scooter som han kallade Paperino (Donald Duck på engelska), men han var inte helt nöjd med resultatet så han ritade om och resultatet blev Vespa. Första steget var nu taget och nästa modell, utrustad med en 125 kubiksmotor lanserades strax efter. Första året (1946) tillverkades samanlagt 2484 stycken Vespa. Nästa år var man redan uppe i 10535 fordon och 1948 var produktionen uppe i hela 19822 stycken. Tre år senare hade 171200 Vespor sett dagens ljus och succen var ett faktum. Nu tillverkades scootern i 13 länder och såldes i 114 länder.

År 1988 hade inte mindre än 10 miljoner Vespa sålts och bästsäljaren var Vespa PX. De första Vespa modellerna hade en 98 kubikcentimeter stor motor men 3.2 hk vid 4500 varv och nådde en topphastighet av 60 km/t. Vespa 125 som följde var även utrustad med fjädring bak och 1953 års modell gav 5 hk vid 5000 varv och nådde en toppfart av 75 km/t. 

Vespa 150 GS var en annan attraktiv modell och som ansågs vara den mest populära. Kanske med anledning av att den gick i hela 100 km/t.

Vespa vann många utmärkelser och beskrevs som den absolut bästa Italienska motorcykeln efter att Giancarlo Tironi, en Italiensk student, lyckats nå den norra polcirkeln.

År 1980 lyckades två Vespa PX 200 genomföra Paris-Dakar rallyt vilket understryker fordonets förträfflighet och att den är en av historiens mest avancerade scootrar